وبلاگ

توضیح وبلاگ من

حضور بیش از 13.5 میلیون دانش آموز در مدارس سراسر کشور

 
تاریخ: 28-06-95
نویسنده: سیده زهرا شمسی

حضور بیش از 13.5 میلیون دانش آموز در مدارس سراسر کشور  


وزیر آموزش و پرورش از آمادگی این وزارتخانه برای استقبال بیش از 13.5 میلیون دانش آموز در سال تحصیلی جدید خبر داد.


به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری علی‌ اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با حضور جمعی از معاونان به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 95-96 از صبح امروز در ساختمان شهید رجایی وزارتخانه آموزش و پرورش در حال برگزاری است. 


فانی در این مراسم با بیان اینکه امسال روز چهارشنبه 31 شهریور ماه جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها برگزار می‌شود گفت: برای بازگشایی مدارس از اواسط بهمن سال گذشته کار را تحت عنوان پروژه مهر آغاز کردیم و این فرآیند در سطح ستاد وزارتخانه و شورای پروژه مهر در استان‌ها و مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی شد تا در مرحله اجرا قرار گیرد. 


وی ادامه داد: در تابستان حجم کاری همکاران شاغل در این ستادها به بیشترین حد رسید و بر اساس اقدامات انجام شده پیش بینی می‌کنیم امسال بیش از 13.5 میلیون دانش آموز در مدارس دولتی و غیر دولتی به تحصیل بپردازند. 


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکنون قریب به 13.5 میلیون دانش آموز در سامانه سناد ثبت نام شده‌اند اظهار کرد: توزیع دانش آموزان در دوره پیش دبستانی به 700 هزار نوآموز رسیده همچنین 7 میلیون و 600 هزار نفر نیز در دوره ابتدایی ثبت نام کرده‌اند.


وی افزود: 5 میلیون و 300 هزار دانش آموز در مقطع متوسطه اول و دوم و 730 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی و با نیازهای ویژه سال تحصیلی را آغاز می‌کنند. 


فانی از احداث 107 هزار واحد آموزشی در سال تحصیلی جدید خبر داد و بیان کرد: بیش از 947 هزار فرهنگی در این مراکز سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند. 


وی اظهار کرد: 134 میلیون جلد کتاب درسی در بیش از هزار عنوان چاپ شده و در حال توزیع است. 


وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جدید به دلیل استقرار پایه دهم بالغ بر 140 عنوان کتاب جدید التالیف داریم و کتاب درسی ریاضی پایه ششم با تغییراتی برای دانش آموزان ارائه می‌شود. 


فانی ادامه داد: با توجه به بحث هدایت تحصیلی و تغییر ساختار در پایه دهم سایت کتاب‌های درسی برای دانش آموزان متوسطه اول باز بوده تا افرادی که موفق به دریافت کتب درسی نشده‌اند از طریق ثبت سفارش کتاب خود را تحویل بگیرند. 


وی به تمهیدات در نظر گرفته شده برای فضاهای آموزشی و محدودیت‌های مالی که در این حوزه وجود دارد اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای دولت یازدهم 5 هزار و 822 پروژه و 33 هزار و 66 کلاس درس و زیربنای 4 میلیون و 632 هزار و 710 متر مربع به بهره‌برداری رسیده و در سال جاری با افتتاح 5 هزار و 255 کلاس درس این روند ادامه دارد. 


وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: 211 هزار و 963 کلاس درس از نظر وسایل گرمایشی استاندارد شده‌اند و 152 هزار و 877 کلاس نیز در دست اقدام قرار دارند. 


 ایجاد 30 درصد کلاس‌های درس به کمک خیرین
 

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشارکت مردم و خیرین در راستای عدالت آموزشی امسال رضایت‌بخش بوده عنوان کرد: حدود 30 درصد کلاس‌های درس توسط خیرین آماده شده و میزان مشارکت 3 سال اخیر 29 هزار و 143 میلیارد بوده است.

 

وی ادامه داد: سهم اعتبارات دولتی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام 40 درصد افزایش یافته و در سرانه فضای آموزشی از 4.86 متر مربع برای هر دانش‌اموزان به 5.14 متر مربع افزایش رسیده است.

 

فانی با اشاره به اینکه در آغاز کار دولت یازدهم 7 هزار و 403 پروژه نیمه تمام وجود داشت گفت: در این مدت به 4 هزار و 600 پروژه رسیده است.

 

 ورود 26 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان به جمع معلمان

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال 26 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان به جمع همکاران در مدارس می‌پیوندند عنوان کرد: 13 هزار نفر فارغ‌التحصیل این دانشگاه در دوره متوسطه و 9 هزار دانش‌آموخته که در بهمن ماه فارغ‌التحصیل می‌شوند فعالیت خود را از مهر ماه آغاز کرده همچنین 4 هزار نفر نیز که جزء ماده 28 به حساب می‌آیند به این جمع اضافه می‌شوند تا مسئله تأمین نیروی انسانی برطرف شود.

 

وی یادآور شد: امسال دانشگاه فرهنگیان 10 هزار نفر پذیرش نیرو دارد که به همراه پذیرفته‌شدگان از طریق آزمون سراسری به طور مجموع به تأمین نیروی انسانی در سال‌های آتی آموزش و پرورش کمک می‌کنند.

 

 70 دوره آموزشی برای آشنایی معلمان و روش‌های تدریس

 

فانی با بیان اینکه امسال پایه دهم با دروس جدید برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود گفت: لازم است تا معلمان برای این سال تحصیلی آموزش ببینند که در تابستان بیش از 70 دوره آموزشی ویژه مدرسان برگزار شده و برای 2 هزار و 200 نفر از معلمین اجرا شده است.

 

وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی استانی ویژه معلمان پایه دهم با حضور 140 هزار نفر از کارکنان در استان‌ها شروع شده همچنین برگزاری چنین دوره‌هایی برای کتب جدید‌التألیف شاخه فنی و حرفه‌ای و آموزگاران پایه ششم برای درس ریاضی در تابستان اجرا شد.

 

وزیر آموزش و پرورش به ورود 4 درس جدید در مقطع متوسطه اشاره کرد و اظهار داشت: این دروس در پایه‌های تحصیلی دهم یازدهم و دوازدهم ارائه می‌شود که شامل دو ساعت درس انسان‌ و محیط زیست، دو ساعت درس تفکر رسانه‌ای، دو ساعت درس کار‌آفرینی و دو ساعت درس انسان و سلامت است.

 

 اجرای طرح خرید خدمات آموزشی در مناطق دور افتاده

فانی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 94 – 95 حدود 8 هزار کلاس با پذیرش 180 هزار دانش‌آموز در مناطق دور افتاده و روستایی از طریق طرح خدمات آموزشی فعالیت کرده‌اند عنوان کرد: امسال هم امیدواریم با چنین ظرفیتی زمینه تحصیلی در این مناطق ادامه پیدا کند.

 

وی همچنین به توسعه فناوری اطلاعات و هوشمند‌سازی مدارس اشاره داشت و گفت: این امر با تأکید بر تولید محتوای الکترونیکی و توانمندی مدارس در این حوزه افزایش پیدا می‌کند.

 

فانی از استقرار سامانه یکپارچه آموزش و پرورش خبر داد و بیان کرد: این سامانه برای منابع انسانی فعالیت می‌کند همچنین در بخش‌های مختلف ارتباط برقرار کرده تا مشکلات این نهاد آموزشی از طریق ارتباطات الکترونیکی برطرف شود.

 

 ورود 3 هزار راهبر آموزشی در مدارس ابتدایی روستایی و عشایری

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بحث حمایت از مناطق محروم در دستور کار قرار دارد گفت: با به کارگیری 3 هزار راهبر آموزشی و عشایری در جهت افزایش کیفیت این مدارس اقدام کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: کلاس جبرانی ویژه دانش‌آموزان دیر‌آموز در چنین مدارسی طراحی دیده شده است.

 

فانی یادآور شد: مدارس روستایی در دوره متوسطه اول و دوم کم جمعیت نیستند لذا می‌توان برای این جمعیت مدرسه تشکیل داد و بر این اساس مدارس شبانه‌روزی تشکیل شده که در سال گذشته 400 هزار دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل شدند همچنین 4 ساعت فوق برنامه در برنامه مدارس شبانه‌روزی اضافه شده‌ است.
فانی گفت: سه روش برای دانش‌آموزان متوسطه در مناطق وجود دارد، روش اول روستا_مرکزی روش دوم شبانه‌روزی و روش سوم برای مناطقی است که دانش‌آموزانش امکان ایاب و ذهاب ندارند و در خوابگاه‌های مرکزی سکونت می‌کنند؛ همچنین ما در سال تحصیلی جدید توسعه خوابگاه‌های مرکزی در برنامه‌هایمان قرار دادیم و در جهت تأمین و استاندارد سازی سامانه مدارس روستایی اقدامات مفیدی برای خداحافظی با بخاری‌های نفتی و گازی ایجاد شده تا این مشکلات سال آینده به طور کلی حل شود.


وی ادامه داد: برخی از کلاس‌های مناطق روستایی نیاز به نوسازی و بازسازی دارند و در موارد اضطراری از طریق‌ مدارس پیش ساخته عمل می‌کنیم .


ارتقا کیفیت در کلاس‌های چند پایه 
وزیر آموزش و پرورش گفت: اساس‌نامه کلاس‌های چند پایه به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و ما در جهت ارتقا این مناطق تلاش می‌کنیم؛ همچنین در خصوص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مراکز آموزشی و توانبخشی در بخش دولتی و غیردولتی صورت گرفته است؛ همچنین راهنمای آموزشی برای مدرسین و والدین این دانش‌آموزان تدوین شده است تا در طول تحصیل مشکلی نداشته باشند.


وی تأکید کرد: تلاش ما بر این است که دانش‌آموزان در مرز عادی و استثنائی حداقل مقدور در مدارس عادی ثبت‌نام کنند،‌امسال نیز حدود یک میلیون و 250هزار نفر نوآموز بدو ورود به پایه اول و پیش دبستانی مورد سنجش قرار گرفته‌اند؛ همچنین در مناطق نیمه‌برخوردار تلاش کرده‌ایم تا 70درصد هزینه سرویس مدارس را پرداخت کنیم و بقیه‌ آن توسط اولیا پرداخت شود.


وجود 750 مرکز دارالقرآن در سال تحصیلی جدید
وزیر آموزش و پروش اظهار کرد: مراکز دارالقرآن در دولت یازدهم ایجاد شد که سال گذشته 650 مرکز فعال بودند و ما برای سال تحصیلی جدید 100مرکز اضافه کردیم؛ همچنین اعزام 70هزار دانش‌آموز در اردوهای راهیان نور در سال گذشته و تابستان سال جاری انجام شده و تلاش ما در احیا با برگزاری اردوها در مناطق مرزی و عشایری نیز چشم‌گیر بوده است.


فانی ادامه داد: نسبت کتاب درسی به دانش‌آموز از چهار کتاب در سال 92 به 10کتاب در سال 95 افزایش داشته است؛ همچنین طرح حفظ موضوعی قرآن کریم برای اولین بار شروع شده که در سال تحصیلی آتی نیز توسعه پیدا می‌کند، از جمله اقداماتی که در سال تحصیلی گذشته صورت گرفت می‌توان به اجرای حیات پویا افزایش ساعت ورزش در دوره متوسطه دوم که از 3 ساعت به 6 ساعت افزایش پیدا کرده و ایجاد هزار و 920 مدرسه تخصصی_ ورزشی اشاره کرد.


50میلیارد تومان در جهت توسعه پیش‌دبستانی‌ها
فانی اظهار کرد: در سال جاری توزیع 25 میلیارد تومان کمک سرانه مدارس، توزیع 40میلیارد تومان یارانه و امور رفاهی برای دانش‌آموزان در مناطق محروم، توزیع 35میلیارد تومان کمک سرانه برای توسعه فعالیت‌های تربیت بدنی و توزیع 35میلیارد تومان کمک سرانه برای توسعه کمی و کیفی آموزش و پیش‌دبستانی داشته‌ایم.


وی تأکید کرد: برای اولین بار امسال 50میلیارد تومان برای توسعه مراکز پیش‌دبستانی با اولویت مناطق محروم و 2زبانه در بودجه آ‌موزش و پرورش پیش‌بینی شده است.


وی در پایان گفت: امسال حدود 35میلیارد تومان برای توسعه پیش‌دبستانی اختصاص پیدا کرده و50میلیارد تومان نیز در طرح روستا مرکزی در نظر گرفته شده است، ما امیدواریم که آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت‌ها و اهمیتی که دارد شاهد مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی باشد.


وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم در دوره‌های چهار ساله دانشجو پذیرش کنیم می‌توانیم هر سال 15 هزار نفر را بپذیریم در حالی که خروجی آموزش و پرورش بیشتر از 15 هزار نفری است که می‌تواند حداکثر ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان باشد همچنین ما تا سال 1399 روند بازنشستگی نیروی انسانی را مورد مطالعه قرار دادیم و طبق بررسی‌ها حتی در برخی سال‌ها بالاتر از صد هزار نفر بازنشسته خواهیم داشت. 


وی افزود: بنابراین ترکیبی از روش‌های مختلف در جذب دانشجو می‌تواند نیاز ما را برطرف کند و هرچه تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان نیروی خود را تقویت کند به نفع بدنه آموزش و پرورش است.


فانی در خصوص ساماندهی تسهیلات اظهار کرد: آموزش و پرورش یک نظام صد در صد متمرکز است و شروع سال تحصیلی و طول سال تحصیلی نیز در مجلس به مدت 200 روز به تصویب رسیده است که امکان انعطاف آن نیز وجود ندارد. ما تعطیلی‌های دانش آموزان را با استدلال‌های کارشناسی شده مطرح کرده و همه ابعاد آن را نیز در نظر می‌گیریم تا آنچه که به صلاح دانش آموزان است صورت پذیرد. 


فرم در حال بارگذاری ...

« مطالعه ی آنلاین رساله اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)چهل حدیث گهربار از حضرت زین العابدین‏ »