وبلاگ

توضیح وبلاگ من

موضوعات: "تحلیل" یا "تحلیل عاشورایی" یا "تحلیل سیاسی"

بعد از ماه رمضان چه کنیم؟

بعد از ماه رمضان چه کنیم؟

 

 

فرصت ناب بعد از ماه رمضان را از دست ندهیم. مثل کسی نباشیم که از فروشگاه کلی خرید کرده ولی در آن را باز نمی‌کند!/ حالِ خوش بعد از ماه رمضان، شبیه حال خوش بعد از ورزش است./ چرا در مفاتیح‌الجنان، برای ماه شوال ادعیۀ چندانی نوشته نشده است؟/ بهترین استفاده از فرصت بعد از رمضان «عادت به خوبی‌ها» است فرصت ناب بعد از ماه رمضان را از دست ندهیم. مثل کسی نباشیم که از فروشگاه کلی خرید کرده ولی در آن را باز نمی کند!/ حالِ خوش بعد از ماه رمضان، شبیه حال خوش بعد از ورزش است./ چرا در مفاتیح الجنان، برای ماه شوال ادعیۀ چندانی نوشته نشده است؟/ بهترین استفاده از فرصت بعد از رمضان «عادت به خوبی‌ها» است حجت الاسلام پناهیان: یکی از غفلت‌های مهم ما این است که

ادامه »

آخرین سخنان شهید بهشتی

 

آخرین سخنان شهید بهشتی قبل از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی


حادثه هفتیم تیر شش روز پس از عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری صورت گرفت. سه روز قبل از وقوع این حادثه، محمد جواد قدیری، عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق و طراح اصلی انفجار مسجد ابوذر که در آن آیت‌الله خامنه‌ای، امام جمعه وقت تهران مورد سوءقصد قرار گرفت، به دوستان خود با اطمینان خبر داده بود که «روز هفتم تیر» کار یکسره خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، امروز سالروز فاجعه هفتم تیر است. آن‌هایی که فرزندان روزهای نخست انقلاب هستند خوب به یاد دارند که هفتم تیر سال‌60 ایران چگونه داغ دار شد. 

این حادثه شش روز پس از عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری صورت گرفت. سه روز قبل از وقوع این حادثه، محمد جواد قدیری، عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق و طراح اصلی انفجار مسجد ابوذر که در آن آیت‌الله خامنه‌ای، امام جمعه وقت تهران مورد سوءقصد قرار گرفت، به دوستان خود با اطمینان خبر داده بود که «روز هفتم تیر» کار یکسره خواهد شد.

ادامه »

نقش امام کاظم علیه السلام در واقعه فخ

نقش امام کاظم علیه السلام در واقعه فخ

هادی عباسی به پیروی از نیاکان خود، از آغاز خلافت، نسبت به مخالفان خود، بویژه علویان، موضعی تند اتخاذ کرد و آنان را تحت فشار و شکنجه قرار داد. فشارهای بیش از حد خلیفه عباسی نسبت به علویان، آنان را به ستوه آورد.
محمد باعزم-بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


فخ کجاست؟

این مکان در شمال مکه و تقریبا چهار کیلومتر با مسجد الحرام فاصله دارد. شهدای فخ در دیواره ای در دامنه کوه فخ قرار دارد که در کنار آن منطقه ذی طوی همان مکانی که قریش در صلح حدیبیه تشکیل جلسه می دادند، قرار دارد. علت معروف شدن این قیام در تاریخ اسلام به قیام صاحب فخ یا قیام فخ، به علت شکست سنگینی بود که علویان در سرزمین فخ در نزدیکی مکه متحمل شدند و به این اسم شهرت یافت.

ادامه »

روز ملّی مبارزه با استکبار

روز ملّی مبارزه با استکبار

روز 13 آبان، یادآور حوادث مهمی است که در شکل گیری انقلاب اسلامی و بیرون راندن مظهر استکبار یعنی آمریکا از ایران نقش اساسی داشتند. در روز 13 آبان 1343، مأموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند. در روز 13 آبان 1357، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت های آمریکا در ایران، راه پیمایی کردند، ولی دژخیمان رژیم شاه، به آنان حمله کرد و آنان را به خاک و خون کشید. در روز 13 آبان 1358، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه ی جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. بدین ترتیب، مبارزه ی ضد آمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد. بنابراین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز را به روز «ملّی مبارزه با استکبار» نام گذاری کردند.

ادامه »

شرطی که استجابت دعا را بیشتر می کند

شرطی که استجابت دعا را بیشتر می کند

اگرچه امروزه در مراودات و محاوره های روزمره بارها و بارها ممکن است به همدیگر “التماس دعا” بگوییم اما شاید چندان متوجه رمز و راز این عبارت کوتاه نباشیم و صرفا از سر عادت تکرارش کنیم. اما پرسش مهمی که نیازمند درنگ و تأمل است همین است که چرا ما به دعای دیگران نیاز داریم و حتی با التماس می خواهیم که آن ها در حق ما دعا کنند.
فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان
دعای دیگران
دعا پشتوانه عمل است نه جایگزین آن

ادامه »