وبلاگ

توضیح وبلاگ من

انس باقرآن راه نفوذعلم برقلب انسان است

 
تاریخ: 24-06-95
نویسنده: سیده زهرا شمسی

آیت الله ناصری در جمع طلاب و اساتید حوزه خواهران:
انس باقرآن راه نفوذعلم برقلب انسان است


استاد اخلاق حوزه با تاکید بر این که طلاب باید به مباحثه اهتمام ویژه داشته باشند، گفت: انس با قرآن بهترین راه نفوذ علم بر قلب انسان است.

آیت الله محمدعلی ناصری، در جمع طلاب حوزه علمیه خواهران اصفهان، بیان داشت: موضوع علم، عالم، معلم و متعلم موضوعی است که در قرآن و روایات در مورد آن کوتاهی نشده است.استاد اخلاق حوزه به روایت « إنّما يعرف القرآن من خوطب به - قرآن را کسی می شناسد که مخاطب آن است» اشاره کرد و ادامه داد: ما قرآن را نمی فهمیم، ما کجا و قرآن کجا! قرآن 70 بطن دارد، هر بطن متونی دارد، حروفش، کلماتش و جملاتش هر یک معنایی دارد، چون زبان قرآن حروف است و کلمه از حروف موجود می شود، ترکیب این کلمات علم جداگانه ای دارد که جزه آن عظیم است.

وی ادامه داد: قرآن ترکیب حروف و کلمات است، روایات اهل بیت(ع) نیز از کلمات و جملات است و خواصی از ترکیب و حروف و کلمات بیان شده است، بزرگان افرادی بودند که به دو علم مسلط بوده اند، امروز هم افرادی با چنین علمی هستند اما ما نمی شناسیم، زیرا زمین بدون حجت نمی شود، این جدا از حجت بالغه امام عصر (عج) است پس افرادی کم و بیش هستند.

استاد اخلاق حوزه افزود: سزاوار است که با قرآن انس پیدا کنیم، با کلمات ائمه(ع) انس بگیریم و دقیق در معانی این کلمات توجه کنیم، ببینیم این کلمات از چه حروفی تشکیل شده است، به حروف مقطعه قرآن نگاه کنید از یک تا 5 حرف است، بعضی یک آیه برخی آیه نیست، برخی دو کلمه دارد و هر کدام یک آیه است، علت آن و ترکیب آیات به چه نحو شده است؟! با دیدن این مطالب  است که پی به عظمت قرآن می بریم.

آیت الله ناصری راه رسیدن به درک معانی را تحصیل دو علم دانست و گفت: یکی از این دو علم شرافتش ذاتی است، آن علم توحید است، مراتب توحید، توحید ذات ، توحید صفات، توحید افعال، توحید عبادی را شامل می شود، عنایتی باید بشود تا اولاد عالم شامل این قسم شوند، قلب آنها مخزن اسرار حق شود، علم الیقین همین است، حق الیقین همین است، خوشا به حال کسانی که متصل به این صفات حمید و حامل این صفات شده اند.

وی به «کل مولود یولد علی الفطرة» اشاره کرد و گفت: اگر انسان را به حال طبیعی خود بگذارند و شیاطین او را گمراه نکند موحد واقعی می شود.

استاد اخلاق حوزه، افزود: علوم دیگر ، علم شریعت مقدس است، علم احکام خمسه است، اگر انسان بخواهد حامل این دو علم باشد، یک راه بیشتر ندارد، اما زحمت دارد، زیر بنای آن تزکیه است.

آیت الله ناصری به آیه 164 سوره آل عمران «وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ» اشاره کرد و گفت: اول کتاب را فرموده است که ولایت است و حکمت را فرمودند علم لدانی است، اگر طالب آنها هستید باید تزکیه کنید، در چندین جای قرآن به صراحت تاکید شده که طالبین علم  باید تخلیه و تحلیه داشته باشیپند تا دو علم را مخزن را بدست آورند.

وی خطاب به طلاب بیان داشت: تبلیغ از شریعت مقدس و نشر کلیه الهیه علم است که باید تحصیل کنید، علم نور است قلبی که مملو از صفات رذیله است علم و نور به آن نفوذ نمی کند، خدا باید هدایت کند، «القَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْكِنْ فِي حَرَمِ الله غيَرَ الله- قلب حرم خداست و در حرم خدا غير او را جاى نده»، قلب انسان خلق شده تا حرم حضرت حق باشد، مراتب توحید و ولایت باشد، مراتب توحید اول به قلب وارد می شود، تا مادامی که کبر حسد و کبر وریا حب جاه و حب ریاست و حب دنیا در قلب انسان جلوه گر است مراتب توحید و ولایت جایی در آن نمی گیرد.

آیت الله ناصری ادامه داد: خداوند منت بر سر شما گذاشته به قلب و قدرت حافظه شما توجه نموده که در حوزه های علمیه شرکت بکنید، تشکر از خدا کنید که این منصب را به شما ارائه نموده است، این منصب انبیا است که خدا به روحانیون عطا نموده است، امروز وظیفه ای که بر انبیا محول بود به شما محول شده است.

وی ادامه داد: حال که میخواهید قلبت حرم الهی باشد باید دور نفس را قلم بگیری، این به معنی قطع علایق از تمام امکانات بیرونی نیست، بلکه محبت و انس به دنیا نداشته باشید، اهل بیت اینگونه به ما یاد داده اند، که محبت به علایق دنیوی نداشته باشیم.

وی افزود: حدود 5500 روایت راجع به تهذیب بیان کرده اند، با وضو درس بخوانید و رو به قبله کلاس های خود را برگزار کنید که اثر ویژه ای در تشخیص حق از باطل دارد، مباحثه بسیار در یادگیری مهم است، آن گونه که بزرگان گفته اند «الدَّرْسُ حَرْفٌ و التَّکرارُ الفٌ».

وی طلاب را به توسل به امام زمان(عج) دعوت کرد و اظهار داشت: امام زمان فرموده اند «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، ولاناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَلَوْلا ذلِكَ لَنَزلَ بِكُمُ اللاَّْواءُ وَاصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ، فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَظاهِرُونا عَلَى انْتِياشِكُمْ مِنْ فِتْنَة قَدْ أَنافَتْ عَلَيْكُمْ-ما در رسيدگى به شما كوتاهى نكنيم و ياد شما را از خاطر نبريم، و اگر چنين بود سختى شديد بر شما وارد میشد و دشمنان شما را ريشه كن می ساختند.» در مشکلات امام زمان(عج) را فراموش نکنید امام از پدر مهربان تر است، از وجود مقدسش استفاده کنید.

منبع: سایت عتیق     کد خبر: ۷۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱


فرم در حال بارگذاری ...

« برگزاری کنگره حضرت آمنه علیها السلامهیئت‌ها مردم را برای جهاد آماده کنند + گزارش تصویری »